Antidiskrimineringsbyråns arbete inom rätten till stöd för skolelever

“Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv.”

-          AstridLindgren

Nine Karlsson Norman
2025-05-23

Rådgivningsärenden om bristande stöd för elever med funktionsnedsättning i skolan ökar. Bara i år handlar 35 procent av ärendena som inkommit om upplevelser av diskriminering på grund av bristande stöd. I flera ärenden kan vi se att barn inte fått sin rätt till utbildning tillgodosedd. Oftast innebär detta också ett dåligt mående och skolfrånvaro. I dessa fall försöker vi stötta och hjälpa alla inblandade parter så att det ska bli bättre för barnet.

Signalerna om att elever med funktionsnedsättning, särskilt NPF, riskerar att diskrimineras kommer från flera håll samtidigt och måste tas på allvar. Det är en återkommande fråga hos många av landets antidiskrimineringsbyråer som möter barn och vårdnadshavare. Vi gjorde en enkätundersökning under våren om Värmlands rektorers uppfattningar om skolans förutsättningar att erbjuda rätt stöd till de elever som behöver det, för att undersöka förutsättningarna i skolan och möjliga orsaker till att denna typ av diskrimineringsärenden ökar. I resultatet framkom att det är få rektorer som upplever att alla elever kan få det stöd de har rätt till enligt lag. 8 procent upplever att förutsättningarna är mycket små eller obefintliga. Utöver resurser är kompetens en av de vanligaste utmaningarna som uppges, samt kombinationen av att allt för begränsade resurser gör det problematiskt att få och behålla kompetensen.

Samtidigt ger skollagen alla barn som har behov av det rätt till stöd. Den rätten gäller vid risk för att en elev inte ska klara kunskapskraven eller om det finns andra svårigheter i skolan. Det särskilda stödet ska enligt skollagen ges i den omfattning och på det sätt som krävs. Vid funktionsnedsättning ska skolan ge stöd som syftar till att så långt som möjligt motverka funktionsnedsättningens konsekvenser. Detta gäller även när eleven uppfyller de kriterier som minst ska uppnås, och till exempel får godkänt betyg. Skolan har alltså långtgående skyldigheter.

Skolans värld inhyser otroligt mycket kompetens och expertis, inte minst när det kommer till att möta barn i sin vardag, en eloge till all den personal som utbildar och finns där för barnen under skoldagarna. Men rektorer och skolhuvudmän måste också se till att det finns strukturer och utrymme för att kunna tillvarata all den kompetensen. I annat fall måste man också ta in extern konsultering, till exempel Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), för att nämna en.

Funktionsnedsättningar så som NPF kommer till uttryck på så olika sätt hos varje individ att det krävs både expertis inom specifika NPF och att stödbehovet verkligen utreds så att det blir ett individuellt anpassat stöd. Likväl måste det finnas rutiner för vad som ska göras om man inte kommer framåt med stödet till ett enskilt barn. Vi får inte stanna vid att det inte går - då sviker vi barnen.

Många upplever idag att vi har en skola som inte är anpassad för barns olika behov, den uppfattningen delar många av oss som arbetar på antidiskrimineringsbyrå. Så länge det är så, så måste anpassningar och särskilt stöd fungera. Bristande eller uteblivet stöd får ofta stora konsekvenser för barnets hälsa, rättigheter och framtid. Som vuxna är det vår plikt att reagera, detta får inte bli mer normaliserat. Oavsett vilken plats i skolans ansvarskedja man har är det viktigt att brister och risker inte lämnas outredda samt att de signaleras uppåt. Alla vi vuxna som möter dessa barn oavsett kontext har en viktig roll.

Det här blir nog mitt sista blogginlägg innan sommarledigt så jag passar på att önska en riktigt fin sommar!

Nine

Som antidiskrimineringsbyrå har vi uppdrag inom utbildning, opinionsbildning och rådgivning till enskilda. Vi kan stötta med exempelvis lösningsfokuserade dialoger, med barnets rättigheter och bästa i fokus, eller allmän upplysning och rådgivning i individuella ärenden som inkommer till oss. Som vårdnadshavare är man varmt välkommen att kontakta oss.

Vi erbjuder även stöd till skolor och kommuner i det förebyggande arbetet med aktiva åtgärder och kommer arbeta med att nå ut med denna fråga till ansvariga och beslutsfattare och vill uppmuntra såväl vårdnadshavare som rektorer och kommuner att kontakta oss vi behov av information eller stöd.

Mer information:

Start - Rätt på Riktigt

#rattentillutbildning – stoppa diskrimineringen av elever i behov av extra stöd!

Startsida – Specialpedagogiska skolmyndigheten

Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram - Skolverket

Utgå från allas behov - MFD

Nine Karlsson Norman
2025-05-23